مجله آموزشی و سلامتی
به فصلنامه سلامتی خوش آمدید اینجا کلی مطالب آموزشی به ضورت رایگان گذاشته میشه امید که مفید واقع شود.

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دوستانه و آدرس dostaneh1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

کل مطالب : 51
کل نظرات : 2

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 1
باردید دیروز : 9
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 1501
بازدید سال : 9074
بازدید کلی : 22862
آیا اسید فولیک برای تقویت مو خوب است؟

اسید فولیک چیست؟

فولیک اسید (FA) که به عنوان ویتامین B9، فولاسین یا اسید پترویل-ال-گلوتامیک نیز شناخته می شود، یکی از مجموعه ویتامین های B است. فولیک اسید هنگامی که توسط کبد متابولیزه شود، بدن آن را فعال می کند و آن را به اسید دی هیدروفولیک تبدیل می کند. بدن به تنهایی قادر به ایجاد فولات یا ویتامین B9 نیست، برای برطرف کردن آن، نیاز به دریافت فولات از طریق رژیم غذایی یا فولیک اسید از طریق مکمل دارد. فولات به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود:

  • همه سبزیجات چلیپا

  • اسفناج

  • آووکادو

  • لوبیا

  • حبوبات

  • آجیل

  • نخود فرنگی

  • مرکبات شامل پرتقال، لیمو، گریپ فروت

  • موز

به ندرت کمبود جدی اسید فولیک در بدن مشاهده می شود. با این حال، مردم اغلب این ویتامین را به عنوان مکمل مصرف می کنند زیرا ویتامین B9 طبیعی که در غذا وجود دارد، در اثر پختن غذا در اثر دمای بالا آسیب می بیند. بسیاری از افراد از مکمل های ویتامین B9 برای تقویت رشد و درمان ریزش مو، پوست و ناخن های خود استفاده می کنند زیرا این ویتامین برای ایجاد و ترمیم DNA، کدگذاری پروتئین ها و سنتز سلول ها و بافت های جدید مورد نیاز است. 

پیشنهاد نویسنده » مصرف فولیک اسید برای رشد مو چه تاثیری دارد؟

کمبود ویتامین B9 می تواند سلامت مو و پوست را به خطر بیندازد و باعث بروز مواردی نظیر کم خونی، اسهال مزمن یا مشکلات شناختی و عصبی و نقص های مادرزادی جدی تر در صورت طولانی مدت بودن کمبود ویتامین شود.

 

تفاوت فولات و اسید فولیک

 

فولیک اسید در مقایسه با فولات

  اصطلاحات 'فولیک اسید' و 'فولات' اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال، آنها دو معنای مجزا دارند. ویتامین B9 در شکل طبیعی خود، مانند سبزیجات برگ دار، به عنوان فولات شناخته می شود. اما هنگامی که به صورت مکمل مصرف شود، این ویتامین B در واقع اسید فولیک است. جدا از تفاوت در منابع و نام ها، در متابولیسم انسان نیز تفاوت وجود دارد.

هنگامی که غذاهای سرشار از فولات را مصرف میکنید، اکثر فولات به شکل فعال ویتامین B9، اسید لووم فولیک یا 5-متیل تتراهیدروفولات (5-MTHF) تبدیل می شود. این یک فرایند کارآمد است، به این معنی که بدن شما سریعتر و کامل تر از مزایای آن بهره می برد. از طرف دیگر، اسید فولیک نمی تواند در سیستم گوارش تبدیل شود در عوض، باید در کبد متابولیزه شود که ناکارآمد و وقت گیر است، این بدان معناست که بهتر است ویتامین B9 خود را از منابع غذایی طبیعی تامین کنید. فقط در صورت لزوم باید به فولیک اسید مکمل اعتماد کنید.

5-MTHF پیش ماده مهمی برای چرخه متیلاسیون است که طیف گسترده ای از عملکردهای مهم بدن را شامل می شود، از جمله:

  • عملکرد ایمنی

  • حفظ DNA

  • تولید انرژی

  • متعادل سازی خلق و خوی

  • کنترل التهاب

برخی از افراد دارای چندشکلی (تغییر) در ژن MTHFR هستند، یعنی آنها نمی توانند فولیک اسید را به شکل فعال 5-متیل تتراهیدروفولات (5-MTHF) متابولیزه کنند. برای این افراد مصرف فولات از غذاهای طبیعی یا مصرف مکمل های 5-MTHFR بی خطر تر است؛ بنابراین  فولات برای رشد مو چطور است؟ وقتی صحبت از کمبود فولات و رشد مو می شود، اغلب توصیه می شود که از مکمل اسید فولیک استفاده کنید.
 

 

قرص فولیک اسید

 

 

مقاله مرتبط: قرص فولیک اسید 1 چیست؟


چه عواملی باعث کمبود ویتامین B9 می شوند؟

کمبود ویتامین B9 سه دلیل عمده دارد:

رژیم غذایی

رژیم غذایی حاوی سبزیجات برگدار و حبوبات احتمالاً فاقد ویتامین B9 است. اگر فرض کنیم که هیچ بیماری زمینه ای مانند بیماری التهاب روده وجود ندارد، این آسانترین علت کمبود فولات است که بدون مداخله پزشکی برطرف می شود.
 

مقاله پیشنهادی » لوازم آرایش مناسب استخر

شرایط پزشکی

شایع ترین علت کمبود فولات در بزرگسالانی که رژیم متعادل دیگری دارند شرایط پزشکی است که باعث جذب ضعیف مواد مغذی می شود.

فولات در روده کوچک جذب می شود اما برخی از شرایط گوارشی می تواند جذب را دشوار کند. شرایط پزشکی مانند سلیاک و کرون می تواند منجر به آسیب قابل توجهی به دیواره روده ها شود که با گذشت زمان، جذب مواد مغذی را کاهش می دهد. متاسفانه، این شرایط اغلب ممکن است تا سالها تشخیص داده نشوند و همین عامل احتمال آسیب دائمی روده را افزایش می دهد. راه حل این افراد مصرف منظم مکمل اسید فولیک یا ویتامین B است.
 

داروها

برخی از داروها وجود دارند که می توانند جذب ویتامین ها و مواد معدنی را در رژیم شما کاهش دهند. موارد زیر داروهایی هستند که ممکن است جذب ویتامین B9 را به شکل طبیعی آن (فولات) در بدن محدود کنند:

  • قرص ضد التهاب (غیر استروئیدی) از جمله ایبوپروفن و ناپروکسن.
  • سولفاسالازین: دارویی است که برای درمان بیماری التهابی روده (IBD) استفاده می شود.
  • آنتی اسیدها، مسدود کننده های H2 و بازدارنده های پمپ پروتون: اینها موادی هستند که اسیدیته داخل معده را خنثی می کنند.
  • مواد گیرنده اسید صفراوی: اینها موادی هستند که باعث کاهش کلسترول می شوند.
  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای ادرار آور مانند تریامترن یا دیرنیوم.
  • برخی از آنتی بیوتیک ها مانند Trimethoprim. این یک آنتی بیوتیک است که معمولاً برای بهبود عفونت دستگاه ادراری تجویز می شود.

اگر هر یک از داروهای فوق را مصرف می کنید ، با پزشک خود در مورد خون گیری منظم صحبت کنید تا سطح ویتامین B شما را کنترل کند.
 

منابع فولیک اسید

 

اگر مصرف مکمل فولیک اسید ضروری است، به خاطر داشته باشید که اسید فولیک می تواند در اثربخشی سایر داروها تداخل ایجاد کند. داروهایی که اسید فولیک ممکن است با آنها در تداخل باشند عبارتند از:

  • تتراسایکلین: این یک آنتی بیوتیک است. فولیک اسید متابولیسم تتراسایکلین را مختل می کند و میزان جذب این آنتی بیوتیک توسط بدن را کاهش داده که باعث کاهش اثر آن می شود. این برای همه مکمل های ویتامین B کمپلکس صادق است.

  • فنی توئین: فنی توئین یک داروی ضد تشنج است که به آن دیلانتین نیز می گویند و تحت تأثیر مکمل های اسید فولیک قرار دارد. مصرف  فولیک اسید همراه با فنی توئین می تواند خطر تشنج را افزایش دهد.

  • پیریمتامین: این دارو که به داراپریم نیز معروف است، به عنوان درمان پیشگیری از مالاریا و به عنوان درمانی برای توکسوپلاسموز استفاده می شود. اسید فولیک می تواند اثربخشی این دارو را کاهش دهد.

  • داروهای شیمی درمانی: برای بیمارانی که در حال حاضر تحت شیمی درمانی هستند بسیار مهم است که قبل از مصرف هرگونه مکمل با متخصص انکولوژی خود مشورت کنند. به ویژه فولیک اسید که می تواند سطح Capecitabine و 5-fluorouracil را به میزان خطرناکی در بدن افزایش دهد.

قبل از اینکه پزشک هر یک از داروهای فوق را تجویز کند، ضروری است که مکمل هایی را که در حال حاضر مصرف می کنید را به پزشک خود بگویید.
 

قرص اسید فولیک و مواد غذایی حاوی فولیک اسید

 

کمبود ویتامین B9 چگونه بر درمان ریزش مو تاثیر می گذارد؟

اثرات کمبود B9 مانند کمبود آهن و سطح پایین فریتین میباشد. وقتی فولات در بدن کم باشد، ساختار گلبول های قرمز خون تحت تاثیر قرار می گیرد و این تغییر ساختاری باعث می شود که آنها نتوانند منبع کافی اکسیژن و مواد مغذی را به بدن منتقل کنند. این مسئله می تواند منجر به کم خونی و ریزش مو شود، زیرا سلولهای سالم خون برای انتقال سطح اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای تولید ATP به سلولهای داخل پوست سر نیاز دارند. ATP نوعی نوکلئوتید تری فسفات است که انرژی شیمیایی را در اطراف سلول ها حمل می کند و سهم مهمی در رشد سلول دارد.

وقتی سطح اکسیژن و مواد مغذی کم باشد، سلول ها به منبع انرژی دیگری برای تولید ATP نیاز دارند که می تواند منجر به افزایش تولید تستوسترون در بدن شود. در این فرآیند، تستوسترون به DHT (دی هیدروتستوسترون) تبدیل می شود و شناخته شده است که این باعث ریزش مو مربوط به آندروژن می شود.

مقادیر کم B9 در بدن باعث کاهش روندهای مهم سلولی می شود که سرعت تقسیم سلولی را کند کرده و از رشد سلول های جدید جلوگیری می کند. این بدان معنی است که نمی توان موهای جدید را با سرعت کافی تولید کرد تا جای موهای شکسته یا ریخته شده را بگیرد. درباره مراقبت از پوست چه می دانید؟ 

کمبود مزمن فولات در نهایت منجر به مرگ سلولهای مو می شود. سایر سلولهای مهم پوست سر نیز تحت تأثیر کمبود B9 قرار دارند، به ویژه سلولهای ترشح کننده روغن و سلولهای پاپیلا. اینها به ترتیب در حفظ سلامت پوست سر و تولید موهای جدید و تنظیم چرخه رشد مو نقش مهمی دارند.

کمبود فولات همچنین می تواند باعث کم خونی مگالوبلاستیک شود که منجر به سفیدی زودرس مو به دلیل تغییرات ساختاری در سلول های قرمز خون می شود. پارا آمینو بنزوئیک اسید (PABA) ماده ای در اسید فولیک است که بعضاً به عنوان مکمل موهای سفیدی معکوس مصرف می شود.

 

 

درمان ریزش مو با اسید فولیک

 

چگونه اسید فولیک و فولات باعث درمان ریزش مو می شود؟

چند روش وجود دارد که تصور می شود فولات و فولیک اسید باعث درمان ریزش مو و رشد مو می شود. در اینجا به چند مورد اشاره میکنیم:

  • ویتامین B9 در رشد سلول ها و بافت های مختلف از انواع حیاتی است. نه تنها سلول های مو، بلکه سلول های داخل ناخن، پوست و اندام های داخلی نیز هستند. B9 برای تقسیم و بازسازی سلولهایی که مسئول رشد مو هستند لازم است.

  • فولات و اسید فولیک همراه با سایر ویتامین ها از جمله ویتامین B12 (بیوتین) و ویتامین C برای کمک به بدن در سنتز، تجزیه و متابولیسم پروتئین ها عمل می کند.

  • فولات برای تعدادی از فرایندهای مهم متیلاسیون در بدن، از جمله ساخت و نگهداری RNA ، DNA و پروتئین ها مورد نیاز است. اینها عناصر سازنده موهای سالم هستند.

  • فولات برای جریان خون سالم مهم است زیرا در تشکیل گلبول های قرمز خون استفاده می شود. وقتی سطح فولات کافی باشد، سلولهای خون به خوبی شکل می گیرند و بنابراین می توانند مقدار مورد نیاز مواد مغذی و خون غنی از اکسیژن را به پوست سر منتقل کنند. این مورد برای فرآیندهای حیاتی سلول که کیفیت رشد مو را بهبود می بخشد، استفاده می شود.

همانطور که مشاهده می کنید ، ویتامین B9 در بسیاری از عملکردهای بدن نقش عمده ای دارد. اما آیا مطالعات علمی برای اثبات فواید آن برای درمان ریزش مو وجود دارد؟

 

مطالعات حیوانی در مورد فولیک اسید و رشد مو

مطالعات محدود حیوانی در مورد مکمل ویتامین B9 در تقویت رشد و درمان ریزش مو وجود دارد. 

مطالعه ی اسید فولیک درمانی برای آلوپسی در گوساله 

محققان کالج دامپزشکی انتاریو در کانادا مطالعه ای را انجام دادند که شاملt,gd; hsdn درمانی بر روی یک گوساله گاو نر Charolais بود. این آزمایش بر روی یک گوساله سه هفته ای که ریزش موی پیشرونده و علائم بالینی داشت، انجام شد. این علائم بالینی از جمله پوسته و لکه های قهوه ای مشابه مواردی است که در سندروم کمبود اسید فولیک در مردان وجود دارد.  

برای آزمایش نظریه کمبود ویتامین B9، محققان به گوساله 1 میلی گرم در روز از مکمل خوراکی اسید فولیک دادند. طی دو هفته، محققان ناپدید شدن تدریجی تکه های پوسته و قهوه ای را مشاهده کردند. و در طی دو ماه، رشد مداوم مو آغاز شد.

همانطور که توسط محققان نتیجه گیری شد، "اسید فولیک ... ممکن است به عنوان یک عامل درمانی موثر در برخی از انواع آلوپسی باشد که در اثر کمبود فولیک اسید یا آنزیم های مشترک در مسیر مصنوعی DNA ایجاد می شود."

چه مقدار از ویتامین B9 برای بدن کافیست؟

هنگام تعیین نیازهای تغذیه ای، میزان ویتامین B9 به عوامل مختلفی بستگی دارد. مقدار توصیه شده روزانه ویتامین B9 برای بزرگسالان 400 میکروگرم است، برای زنانی که باردار هستند یا قصد باردار شدن دارند، این مقدار به 400 تا 800 میکروگرم افزایش می یابد. بیشتر ویتامین B9 باید به صورت فولات باشد که در غذاهایی مانند اسفناج، آووکادو و مرکبات پیدا خواهید کرد. از آنجا می توانید از مکمل اسید فولیک برای پر کردن شکاف استفاده کنید.

 

مکمل قرص فولیک اسید

 

مقاله مرتبط: فولیک اسید در بارداری و معرفی 5 قرص فولیک اسید


در مکمل های فولیک اسید باید به دنبال چه چیزهایی باشید؟

اگر نمی توانید به اندازه کافی فولات در رژیم غذایی خود دریافت کنید، پس باید به مکمل اسید فولیک متوسل شوید. در مکمل فولیک اسید به دنبال چه چیزی باشید؟ برای گرفتن بهترین نتیجه، باید به قرص مولتی ویتامین مراجعه کنید. اگر از کمبود ویتامین B9 رنج می برید، احتمال وجود سایر کمبودهای ویتامین و مواد معدنی نیز بیشتر است. یکی از کمبودهای معمول مرتبط ویتامین B12 است.

ویتامین B12 یا کوبالامین دقیقاً مانند B9 برای تولید گلبول های قرمز ضروری است. علائم کمبود ویتامین B9 بسیار شبیه به ویتامین B12 است و به همین ترتیب، تشخیص کمبود یکی از موارد دیگر به طور معمول امری عادی است. علاوه بر این، درمان کمبود ویتامین B9 می تواند نشانه های کمبود ویتامین B12 را بدون اینکه درمان شوند، پنهان کنند. این مسئله می تواند منجر به عوارض جدی در سلامتی شود. راه حل این است که مکمل ویتامین B9 و B12 را مصرف کنید.

از آنجا که اسید فولیک و کوبالامین هر دو برای سلامت کلی و همچنین درمان ریزش مو ضروری هستند، می توانید به راحتی این ترکیب ویتامین ها را در مکمل ها پیدا کنید. اگر مشکلی دارید، نگاهی به بهترین قرص های ویتامین برای ریزش مو بیندازید زیرا این محصولات اغلب شامل این جفت می شوند.

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان یکی از مغذی‌ترین و پرخاصیت‌‌ترین روغن‌های گیاهی است، که برای چندین قرن در مراکش مورد استفاده قرار می‌گیرد. مردم مراکش نیازی ندارند روش‌های تشخیص روغن آرگان اصل را یاد بگیرند، چراکه آن‌ها از روغن آرگان به عنوان یکی از اصلی‌ترین ترکیبات آشپزی استفاده می‌کنند.

روغن آرگان یک روغن گیاهی و طبیعی بوده و منشا آن هسته میوه درخت آرگان است. یعنی هسته میوه را گرفته و طی فرآیندی روغن آن را استخراج می‌کنند. اگر مراکشی‌ها بخواهند برای تشخیص روغن آرگان اصل به شما یک تقلب خیلی ساده برسانند، می‌گویند این روغن طعمی آجیلی دارد!

روغن آرگان ماده‌ای مغذی با ارزش غذایی و درمانی بالاست، که بومی مراکش محسوب می‌شود. با این وجود امروز می‌بینیم که مردم سراسر دنیا به استفاده از روغن آرگان علاقمند هستند، چراکه روغن آرگان طیف گسترده‌ای از فواید سلامتی بالقوه نیز دارد و حتی از روغن آرگان برای ناخن هم استفاده می‌شود.

پیشنهاد داغ : 9 روش تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی؛ چگونه روغن اصل را بشناسیم؟

 

نیاسین (B3 ، آهن و بیوتین (B7) ویتامین های دیگری هستند که باید در قرص مولتی ویتامین شما در نظر گرفته شود. اگر مکمل B9 به مدت سه ماه یا بیشتر مصرف میکنید، مصرف ویتامین B کمپلکس را نیز در نظر بگیرید. این اطمینان می دهد که سطح ویتامین B شما متعادل باقی می ماند.

آیا مکمل ویتامین B9 برای شما مناسب است؟

اگر اعتقاد دارید که کمبود ویتامین B9 دلیل ریزش مو شماست، منطقی است که بخواهید مکمل فولات و  اسید فولیک را مصرف کنید، زیرا فواید زیادی در مکمل وجود دارد، اگرچه قبل از شروع کار باید با پزشک خود صحبت کنید.

بهترین راه برای افزایش سطح ویتامین B9، غذاهای طبیعی سرشار از فولات مانند سبزیجات برگ دار، آجیل و حبوبات است. اما اگر رژیم شما محدود است، یا به دلیل یک بیماری مزمن قادر به جذب فولات نیستید ، مکمل های فولیک اسید این کار را انجام می دهند. افزودن ویتامین B9 ممکن است تفاوتی فوری ایجاد نکند؛ با این حال، از آنجا که فولات فواید زیادی برای رشد مو دارد، مهم است که در تلاش خود ثابت قدم بمانید. 

منبع : فروشگاه محصولات تراست

تعداد بازدید از این مطلب: 521
موضوعات مرتبط: لوازم آرایشی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0



عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود